דיבייט אנגלית / שיג ושיח (כיתות ט-י"א)

 

דיבייט הינו משחק נאומים  (כל נאום ביו 5-7 דקות) בו מתחרות שתי קבוצות (בנות 2-4 נואמים) אשר תפקידן הוא לשכנע את הקהל והשופט בעמדה אותה התבקשו להציג. לכל נאום זמן קצוב ולכל נואם/ת תפקיד במסגרת המשחק.

הדיבייט הוא כלי. זהו משחק המשלב בין פיתוח מיומנויות תקשורת, לצד פיתוח מיומנויות חשיבה, ענין סביבתי, עולם מושגים ידע ומידע. במסגרת לימודי דיבייט התלמידים עורכים תחרות בית ספרית כחלק מתהליך הלמידה ולקראת סוף השנה מתחרים מול בתי ספר אחרים מטעם משרד החינוך והמרכז להעצמת האזרח, בתל אביב.

העקרונות וערכים אותם מלווים בתכנית הדיבייט הינם:

  • הקשבה: התלמידים לומדים להקשיב באופן פעיל . התלמידים מתבקשים להבין ולנתח את הנשמע, הרבה לפני שלומדים לענות.
  • ניהול שיח: ישנם כללי שיח ברורים בדיבייט המבוססים על כבוד, סבלנות וסובלנות.
  • סולידאריות חברתית: כל תלמיד לוקח חלק בפעילות ומתנסה בעמידה מול קהל ולומד להתמודד עם הקשיים הכרוכים בכך. הפעילות מעודדת למידה יצירתית על בסיס תמיכה חברתית, סולידריות ואמפטיה אחד מול השני, מתוך הבנה כי כל אחד יזכה לעמוד במקומו של האחר.
  • מיומנויות תקשורת: התלמידים לומדים את השיטות והכללים לעמידה מול קהל בהיבט ההופעה: שימוש בקול, מחוות על מנת ליצור ענין ולשכנע. המיומנויות הנרכשות תורמות לתלמידים גם במסגרות שונות בחיים: ברמה הבינאישית, המשפחתית, מול גורמי סמכות.
  • בטחון עצמי: ההתמודדות עם הקושי הכרוך החשיפה, בשילוב עם הבסיס החברתי הסולידארי, מפתחים את הבטחון העצמי. כל אחד מהתלמידים מקבל מקום שווה אשר אינו נסמך על מידת הבולטות שלו. הדבר מעניק מרחב ביטוי, גם לתלמידים שאינם נוהגים לתבוע את מקומם. במקרים רבים תלמידים "מתגלים" על ידי חבריהם והגורמים החינוכיים רק באמצעות הדיבייט וחשוב מכך "מגלים" את עצמם.

התכנים שרוכשים התלמידים במסגרת דיבייט:

  • מעורבות חברתית: מתוך התפיסה כי אזרח מודע הוא אזרח מעורב, הדיבייט מעודד מעורבות אזרחית פעילה. התלמידים טורחים בחיפוש אחק ידע מגלים ענין סביבם, באקטואליה ובפוליטיקה במרחב העולמי, המדיני והקהילתי. השלב הבא הינו תרגום של מודעות הסביבתית לכדי עשיה.
  • טיעונים במקום סיסמאות: התלמידים לומדים כיצד לבנות ולפתח טיעונים ועמדות, המבוססים על ידע והסברים רציונליים על פני סיסמאות ריקות מתוכן.
  • ידע ומידע: התלמידים לומדים כיצד לשלב ידע ומידע עובדתי בנאום, החשיבות של שילוב ידע בבניית טיעונים.
  • חתירה אחר ידע: כוון שהדיבייט הוא קודם כל משחק המבוסס על ידע, הדיבייט מעודד את התלמידים לחתור אחר ידע ממקורות שונים ומפתח ערנות ומודעות סביבתית.
  • תפיסה מורכבת: הדיבייט מפגיש את התלמידים עם מורכבות, עם העובדה כי לכל נושא יש היבטים רבים ושונים ומאלץ אותם להגן על עמדות שונות משלהם.

 

debate_feb_2014