"מצוינות 2000" הינה תוכנית חינוכית ייחודית המופעלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בשיתוף המנהל הפדגוגי במשרד החינוך. התוכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים, בעלי פוטנציאל לימודי גבוה ומוטיבציה והיא נועדה להציב אתגר חינוכי מעמיק לקבוצת התלמידים המובילה בשכבה. קבוצה זו תהווה את הקטר המושך אחריו את תלמידי השכבה כולה, מתוך מגמה ליצור תרבות של מצוינות בית ספרית, הבאה לידי ביטוי בתחום הלימודי, הערכי והחברתי.
בשנת הלימודים תשע"ד משתתפים בתוכנית תלמידים מצטיינים מכתות ז', ח', ט'.
התוכנית פותחה על יד צוות המרכז הישראלי למצוינות בחינוך על בסיס ניסיון של שנים בהפעלת בית הספר התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים ומגוון רחב של תוכניות ייחודיות לתלמידים מצטיינים.
"מצוינות 2000" מתמקדת בתחומי דעת מגוונים כולל: מדעים ניסויים, חשיבה מתמטית, חלל, אסטרופיזיקה, טכנולוגיה ועוד. התוכנית הינה תלת-שנתית ומופעלת בהיקף של 4 שעות שבועיות. שעתיים מדעים ושעתיים מתמטיקה בכל שכבה. תוכנית "מצוינות 2000" מאפשרת לתלמידים, להיחשף לנפלאות המדע, לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית ולהיות שותפים ומובילים בתהליך חינוכי מתמשך המותאם לאתגרים המתפתחים אותם מציבה החברה בפני מערכת החינוך. תלמידים אלה יבטיחו את המשך יתרונה האנושי של ישראל בתחומי המדע, התעשייה והחברה.

מטרות התוכנית

  • לטפח מצוינות, יצירתיות ומנהיגות חינוכית בקרב ילדים ונוער במדינת ישראל, תוך מתן הזדמנות שווה לכל שכבות האוכלוסייה.
  • לטפח את התלמיד כאדם חושב, יוזם ויוצר.
  • להעניק לתלמיד מיומנויות למידה וחקר לפיתוח חשיבה מדעית ומתמטית.
  • להגביר את המוטיבציה של התלמיד להבנת תופעות הטבע והעולם הסובב אותו, באמצעות חקר וניסוי.
  • לעודד את התלמיד ולחזק את בטחונו העצמי לחתור למצוינות ולהתקדם לרמות לימודיות גבוהות.
  • להכין את התלמיד המצטיין לקראת התמודדות עם אתגרי המחר.
  • לחזק את המעגלים החינוכיים השונים בקרב התלמידים והמורים כולם וליצור אווירה ותרבות בית ספרית החותרת למצוינות.

ליווי והנחייה מקצועית

צוות מקצועי מטעם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מלווה את מורי בתי הספר המפעילים את התוכנית תוך כדי הפעלתה.
צוות זה כולל את הנהלת התוכנית, צוות אקדמי מתחומי המדעים והחשיבה המתמטית ומרכזים אזוריים מתחומי הוראת המדעים. צוות זה מעניק גיבוי מקצועי למורי התוכנית במשך כל שנת הלימודים, הן במפגשים אישיים, הן בתמיכה וירטואלית ובחומרים ועזרים דידקטיים המסופקים למורים באופן סדיר.

נבחרת המורים

מורי התוכנית נבחרו מקרב סגל ההוראה הבית ספרי המקומי. מטבע התוכנית, מורים אלה הינם מהמובילים בתחומם, רחבי אופקים, יצירתיים, דינמיים ופתוחים לרעיונות ולגישות חינוכיות חדשניות.

נבחרת התלמידים

לתוכנית נבחרים המצוינים שבתלמידי הכיתה. כל מועמד עובר תהליך מיון שפותח במיוחד לצורך התוכנית, על-ידי העמותה למצוינות בחינוך ומכון סאלד.
תהליך המיון בא לסייע לסגל ביה"ס לבחור את התלמידים המתאימים לתוכנית. התהליך כולל: מבדקי ידע, בדיקת יכולת החשיבה המדעית והמתמטית וראיון אישי ונבנה על בסיס הקריטריונים הבאים:

  • התלמיד הינו בעל הישגים גבוהים בלימודיו.
  • התלמיד הינו בעל פוטנציאל לימודי גבוה ומגלה רצון ויכולת להתמודד עם אתגרים חדשים.
  • התלמיד מגלה סקרנות ויצירתיות.
  • התלמיד מגלה יכולת התמדה ונכונות להשקעה ומאמץ מעבר לממוצע
  • התלמיד הינו בעל משמעת עצמית והרגלי התנהגות נאותים וחיוביים.

לפני קבלתו לתוכנית, מתחייב כל תלמיד להשתתף בה מראשיתה ועד סופה.