עמוד הבית > מקצועות הלימוד > גיאוגרפיה אדם וסביבה

"מה מעשיך"?
"אני גיאוגרף" ענה האדון הזקן.
"מה פירוש גיאוגרף?" שאל הנסיך הקטן.
"גיאוגרף הוא מלומד אשר יודע את מיקומם של כל הימים, הנהרות, הערים, ההרים והמדבריות".
"זה מעניין מאד" אמר הנסיך הקטן.
"סוף סוף בעל מקצוע אמיתי!"
(הנסיך הקטן – אנטואן דה סנט-אכזופרי)

במה עוסק מקצוע הגיאוגרפיה אדם וסביבה?

גיאוגרפיה אדם וסביבה הוא מקצוע רב תחומי, העוסק במגוון תחומי דעת ממדעי הטבע (גיאולוגיה, אקלים, גיאומורפולוגיה) ועד מדעי הרוח והחברה (גיאוגרפיה כלכלית, עירונית פוליטית) במישור העולמי, האזורי (המזה"ת) והמקומי (ישראל).

גיאוגרפיה אדם וסביבה הוא מקצוע אקטואלי העוזר לאדם להבין ולנתח את המתרחש בעולם בתחומים רבים מאד, לדוגמא:

  • תדעו אילו אזורים בישראל ובעולם מועדים לרעידות אדמה.
  • תוכלו לדעת מדוע היבשות נעות, כיצד נולד אוקיינוס, ומדוע הר געש מתפרץ.
  • תבינו את המפות הסינופטיות המוצגות בטלוויזיה.
  • תהיו מודעים למיקומינו במזרח התיכון. תבינו טוב יותר את התרבות ומערך הכוחות וכן מדוע האזור הוא "חבית חומר נפץ עם פתיל דולק".
  • תבינו מהי הגלובליזציה ומדוע ניו – יורק, לונדון ופריז הן ערי עולם ותל אביב עדיין לא…
  • תלמדו על בעיית המים במזרח התיכון ומדוע הנהרות במזה"ת מכונים "נהרות של אש".
  • תכירו מהו אפקט החממה, החור באוזון, ומה ניתן לעשות כדי לצמצמם.
  • תלמדו על תנועות ההגירה בעולם.

ועוד ועוד ועוד…

מדוע חשוב ללמוד גיאוגרפיה אדם וסביבה?

המקצוע מקנה-

  • ראייה מערכתית רב תחומית החיונית לתושבי ה"כפר הגלובאלי".
  • הבנה של קשרי הגומלין בין חברה, כלכלה, עיור ופוליטיקה לבין התנאים הפיזיים.
  • כושר חיזוי לטווחי זמן שונים של אירועים ותופעות מגוונים.
  • הבנת האקטואליה, על סמך לקחי העבר, וחיזוי טוב של העתיד.
  • הבנת התהליכים המבניים שהצמיחו את המדינות המפותחות ואת המדינות המתפתחות וחיזוי עתידן של מדינות אלה.

מה ניתן לעשות עם מקצוע הגיאוגרפיה אדם וסביבה בעתיד?

בוגרי תואר ראשון בגיאוגרפיה יוכלו לעסוק בתכנון ערים, חיזוי מזג אויר, הדרכת תיירים, מחקר והוראה, השתלבות בתחומים שונים בצה"ל, במשרד התיירות ובמשרד לאיכות הסביבה, השתלבות בתחום החקר הגיאולוגי.
תכנון מערכות שליטה מרחוק כמו: מערכות מידע גיאוגרפיות (G.l.S), מערכות ניווט (G.P.S)

איך לומדים גיאוגרפיה אדם וסביבה?

שיעורי הגיאוגרפיה, אדם וסביבה מתקיימים בכתות מתוקשבות ומשולבים בהם מצגות וסרטים. כמו כן ניתוח והפקת מידע מהאטלס וממפות ממוחשבות כגון GOOGLE EARTH. התלמידים משתתפים בסיורים לימודיים.
לדוגמא- התלמידים בקרו באתר מקורות בראש העין, בשפד"ן, בחיריה, במפעל עלית בנצרת.

חטיבת הביניים
התלמידים ילמדו בכתה ז', סוגיות בנושא האדם והסביבה בעידן הגלובלי, תמורות באוכלוסיית העולם, ויכירו את מאפייני הערים המודרניות והאתגרים הסביבתיים איתן עליהן להתמודד.

חטיבה עליונה
התלמידים ילמדו בכתה י', נושאים בתכנון ופיתוח מרחבי וכן מיומנויות בסיסיות בשימוש באטלס.

גיאוגרפיה, אדם וסביבה לבגרות- לומדים בהיקף של 5 יח"ל.

בכתה י"א, ילמד הפיתוח והתכנון המרחבי – 2 יח"ל. נושא זה ילמד במסגרת הערכה חלופית.

התלמידים יבצעו עבודת חקר שבמסגרתה יחקרו תהליכי פיתוח מרחביים שבוצעו או מתוכננים להתבצע בישראל ובעולם. (כגון, הרכבת הקלה בגוש דן, הקמת נמל הכרמל בחיפה, רכבת לאילת, השפד"ן, מתקני התפלה, פארק "אריאל שרון", תעלת סואץ החדשה, פרויקט טרנס אמזוניקה ועוד.) התלמידים יבדקו מדוע היה צורך בפרויקט? מה היו שלבי הביצוע? מהן ההשפעות הסביבתיות?

ציון העבודה יהווה 30% מהציון הסופי בגיאוגרפיה, אדם וסביבה בתעודת הבגרות.