"אילו יכולתי לספר את הסיפור במילים לא הייתי צריך לסחוב עמי מצלמה" – לואיס היין

"אני מצלם כדי לגלות כיצד ייראה דבר כלשהו כשיצולם" – גארי וינוגראנד

"אם התמונות שלך לא מספיק טובות – אתה לא מספיק קרוב" – רוברט קאפה

המצאת הצילום קשורה ליכולת ליצור דימוי על-גבי חומר ולקבע אותו, כך שניתן יהיה לראותו. בשלב הראשון זו הייתה מטרה בפני עצמה, אך לא רק. הצילום אפשר ליצור מבט וביטוי אישי חדשים על המציאות. ההבנה שהתצלום אינו רק "העתקה" של המציאות, אלא כלי משקף ותלוי-מבט של צלם, באמצעותו ניתן לומר דבר-מה על המציאות פתחה את דרכו אל עולם האמנות.

הצילום מראשיתו קשור בהיבטים טכניים ותוכניים. הוא נזקק למערכת אופטית מתאימה כדי לקבוע את הדימוי על-גבי חומר כלשהו. תחילה הדבר נעשה באמצעות תהליכים כימיים וכיום דיגיטליים. היסודות הטכניים של הצילום הינם רק אמצעי, כלי ליצירת משמעות ויזואלית ואמנותית. כיוון שהכרת האמצעים חשובה ליצירת הדימוי הנכון, עלינו ללמוד באופן מקיף את יסודות הצילום, תוך זיקה למבע הצילומי ולשפה הצילומית.

הצילום הראשון שנוצר על-ידי מצלמה הוא תוצר של שילוב ידע מתחום הכימיה והפיזיקה. הידע הכימי אפשר ליצור חומר רגיש לאור, לפתח ולקבוע את התמונה. הידע הפיזיקאי אפשר להבין את המבנה האופטי של המצלמה ולבנות אותה.

photography_inner0

"נוף מחלון בלה-גרא", התצלום הראשון בהיסטוריה

בשנת 1826 בצרפת, הצליח הממציא ג'וזף ניספור נייפס (Joseph Nicéphore Niépce) לקבע לראשונה דימוי שנוצר בעזרת העקרונות של ה"קמרה אובסקורה" ולייצר את תמונתו המפורסמת "נוף מחלון בלה-גרא", שהוא התצלום הראשון בהיסטוריה.

ב-19 באוגוסט 1839, הייתה ההכרזה הרשמית על המצאת הצילום. ראש האקדמיה למדעים בצרפת פרנסואה ארגו Arago)) הציג לציבור את שיטת הדאגרוטייפ והכריז כי תהליך הצילום של דאגר ונייפס יהיה חופשי לשימוש וללא זכויות על הפטנט.

בתקופה שבצרפת נעשו ניסיונות להמציא את הצילום, גם מדענים באנגליה עשו ניסיונות כאלה, אבל לפחות בתחילה אלה לא ידעו על אלה. כלומר, הצילום הומצא בשני מקומות כמעט באופן בו-זמני, וכל אחד בשיטה אחרת. המדען החשוב באנגליה היה הנרי פוקס טלבוט שהמציא את שיטת הנגטיב פוזיטיב.

הצילום בארץ ובעולם מפותח מאוד ונחשב לאמנות מבוקשת.

בארץ היו ארבעה זוכים בפרס ישראל לצילום: מיכה בר-עם, אלכס ליבק, פטר מרום ודוד רובינגר.

בבית ספרנו

לומדים צילום בחטיבת הביניים במסגרת מקצוע הבחירה ובחטיבה עליונה לומדים לבגרות החל מכיתה י' ברמה של 8 יח"ל.
התלמידים ניגשים לבחינת בגרות בהיקף של 1 יח"ל בכיתה י' , 3 יח"ל בכיתה יא' ו- 4 יח"ל בכיתה
י"ב.
הלמידה מגוונת ומשלבת לימודים עיוניים לצד עבודה מעשית: סטודיו ,צילומי חוץ , צפייה בסרטים ובתמונות, ביקור במוזיאון, עיבוד תמונה בפוטושופ ועוד. בחטיבה העליונה התלמידים מצלמים עם מצלמות מקצועיות וציוד סטודיו מתקדם.


להלן חלק מהפעילויות שנעשו במגמה בשנתיים האחרונות

במסגרת שבוע ישראלי שנערך בדצמבר 2014 –

תצלום ישראלי- תצוגת תמונות תלמידי מגמת צילום

december2014_israeliweek_photo_1 december2014_israeliweek_photo_2 december2014_israeliweek_photo_3

xxdecember2014_israeliweek_photo_4