הורים ותלמידים יקרים,

בשבועות האחרונים בין ימי זיכרון מכוננים, ויום חגה של מדינת ישראל, ימים בהם אנו מזכירים ומציינים את היותנו עם למוד ייסורים, פרעות, ביזוי, טבח וגירוש שמקורם באנטישמיות, ומדגישים את היותנו קרבן לפשעי שנאה של האנושות, אנו עדים לגילויי תג מחיר שמקורם בגזענות, הסתה ואלימות מזעזעת.

רק לאחרונה בטקס יום השואה דיברתי על לקחיה האוניברסליים של התופת, על פשעי האנושות שפגעו באופן מחריד בזכות לחיים ולביטחון , על הדמוקרטיה שהושמדה במובנה המהותי. דיברתי על התקווה כי כולנו יחד, נשכיל לשמור על חוסננו הפנימי וליצור חברה השומרת על כבוד האדם, חופש ביטוי, צדק ושוויון הזדמנויות, סבלנות וסובלנות. אבל מסתבר שהמילים הללו כלפי קבוצת אנשים לא מבוטלת, ריקות מתוכן. האם מדובר בעשבים שוטים, כפי שמבקשים לטעון הממעיטים בחומרת העניין? או שאולי מדובר בחלק ממראה דמותה של המדינה בה אנו חיים?

אין עלינו להיגרר לוויכוח פוליטי, זה לא עניין של שמאל וימין. אנו יכולים להחזיק בדעות אלו או אחרות, אך על כולנו לחוש בושה ואשמה נוכח פשעי השנאה, והאלימות הגועשת המתרחשים כמעט כל יום בשבועות האחרונים. נראה כי התופעה הולכת ומתרחבת ותפקידינו, אנשי מערכת החינוך ותפקידכם ההורים, לעלות אותה לסדר היום בשיח החינוכי ולהביא את תלמידינו/ילדיכם להבנה והכרה שזו דרך בזויה ומתועבת. אין די בכך שנעודד אותם לנתינה ותרומה לחברה, אם אין הם מודעים, ומכירים במחויבויות שלנו כבני אדם, אם הם אטומים לחוקי היסוד של כבוד האדם וחרותו, אם אין הם ממגרים אלימות פיזית או מילולית מתוכם, אם הם אינם מבינים את יסודות הדמוקרטיה ומה המשמעות של לשמור עליה מכל משמר.

אין אנו יכולים לחלוף על פני הדברים כאילו הם אינם נוגעים לנו, הם מחייבים התייחסות של כולנו ויפה שעה אחת קודם.

עדכוני השבוע:

  • ביום ראשון ה- 4.5, יצאה כתת העתודה בשכבה ט' לסיור בגוגל ת"א.

מטרת הפעילות הייתה לחשוף את הילדים לעולם הטכנולוגי ולסביבת העבודה יוצאת הדופן של גוגל.

את היום פתחו התלמידים בהרצאה אודות תהליך החיפוש בגוגל או במילים אחרות… איך זה עובד? התלמידים שאלו שאלות וגילו עניין רב. בהמשך, נפגשו התלמידים עם שלושה מעובדי החברה וניהלו איתם שיח פתוח על תנאי העסקתם, אופי האנשים העובדים בגוגל ונושאים נוספים שעניינו אותם.

את היום חתמה הקבוצה בסיור במשרדים הלא קונבנציונליים של גוגל, אותם הגדירו התלמידים ה"לונה פארק" של ההיי טק.

  • ביום שני ה- 5.5, התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

ביום שני, בנוכחות אורחים, בוגרים, הורים מורים ותלמידים קיימנו טקס מרגש, נוגע ומכובד. מידי שנה מתגייסת זיווה להכנת הטקס וכל הכרוך בו ועושה זאת במקצועיות, עם הרבה חשיבה והשקעה ובעיקר עם התרגשות וגאווה גדולה. תודה גדולה מגיעה לתלמידי שכבה י"ב שקראו ושרו באופן יוצא מן הכלל. בשנים האחרונות, אנו מסיימים את הטקס בהדלקת משואות. אין ספק כי סיום הטקס ברגעים מרגשים אלו, הינו משמעותי מאוד לנו ולתלמידינו, הדלקת המשואות מפגישה אותנו עם נציגי הדור שהקים ובנה את הארץ הזו, עם מי שבונה ומצמיח אותה היום ועם דור העתיד- תלמידינו, שאנו מחנכים להמשיך ולשמור על המדינה הזו מכל משמר ולהמשיך להביא לשגשוגה ולצמיחתה בכל תחומי החיים גם בעתיד. תודה להורים ולמשפחות שלקחו חלק בהדלקת המשואות

  • ביום רביעי ה- 7.5, יצאו חלק מכתות ח לשמורת פלמחים.

הסיור יצא במסגרת סדנת של"ח – "מפגש טבע בא"י", שמטרתה להראות כי ארץ ישראל מהווה מפגש טבע נדיר בין מדבר לחורש. במהלך הסדנה, נוגעים התלמידים במספר נקודות עיקריות:

  • בפלמחים חיים בדו קיום בע"ח וצמחים המותאמים למדבר ואחיהם המותאמים למזג אוויר ים תיכוני.
  • פגיעה במערכות האקולוגיות ובניסיון לשיקומן.
  • הדילמה של שימור מול פיתוח – המאבק על חוף פלמחים ועל "ניצחון" הירוקים מול כרישי הנדל"ן.

חשוב להדגיש, שמידי שבוע, יוצאים כשלושה סיורי של"ח לתלמידי שכבות ח', ט' בבית הספר. תוכנית הלימודים של של"ח משלבת לימודים בכיתה עם סיורים בשטח והיא מבוססת על חזון המציב את ההתנסות החווייתית במוקד התהליך המתרחש בבית הספר בכיתה ובשדה, מוביל לטיפוח אחריות אזרחית-מוסרית ודמוקרטית, מימוש עצמי, מעורבות חברתית ומחויבות לארץ ולמדינת ישראל.

  • ביום רביעי ה- 7.5, התקיים ערב מגמה בספרות

כחלק מסיכום שנתיים של לימודים במגמת הספרות מורחב, בחרה זיווה נוי, לקיים ערב מגמה להורים ותלמידים בנוכחות, אמיר אור, משורר ומרצה ללימודים קלאסיים, אשר נתן הרצאה בנואש: אורס ותאנטוס בשירה, במיתוס ובתרבות הקלאסית. אין לי ספק שערב זה יצר שיח מרתק בין הורים לתלמידים אשר לצערי, כמעט אינו מתרחש בימינו אנו, אם לא דרך יוזמות מסוג זה.

  • ביום רביעי ה- 7.5, התקיים ערב מגמה בכימיה

כחלק מסיכום שנתי של מגמת הכימיה בבית הספר, בחרה חניתה לקיים ערב מגמה להורים ותלמידים בנושא בישול מולקולרי, בנוכחות המרצה ד"ר סרחיו ברוידו בעל תואר דוקטור בביולוגיה מולקולרית ונחשב למוביל רעיון הבישול המולקולרי בישראל. כטבח חובב מאז ימי נעוריו, המשיך ברוידו להתעניין בתחום הגסטרונומי גם במהלך עבודתו המדעית. מאז ומתמיד מיקד את התעניינותו בשילוב שבין המטבח למדע. ברבות השנים אימץ את תורת הבישול המולקולרי ואת הידע שרכש הוא מקנה לאנשי המקצוע וגם לציבור הרחב בסדנאות ובהרצאות. הערב התחיל בהרצאה הודות בישול מולקולרי ובעיקר הודות השימוש בחנקן נוזלי המשמש להקפאה מהירה ועמוקה של חומרי גלם, תוך שמירה על איכותם, כלל הדגמות וטעימות והסתיים בהתנסות של הורים ותלמידים בבישול מולקולרי.

  • ביום רביעי ה- 7.5, התקיימו אודישנים לתלמידי מגמת תקשורת להנחיית תוכנית טלוויזיה בערוץ 2 ובחינוכית"23 דקות" – תוכנית אקטואליה וחדשות לנוער.

מידי שנה, מוזמנים תלמידי 72 מגמות התקשורת בארץ לאודישנים להנחיית תוכנית זו. האודישנים כוללים מבחן ידע באקטואליה ויכולת תחקיר וראיון. מיכאל גלנסקי – י'4 התקבל באופן מיידי ויחל את הנחייתו במסגרת התוכנית בעוד שבועיים. שלוש בנות נוספות  יובל לוי, גלי דורי ועמית נאמן, הוזמנו לאודישן נוסף ואני אעדכן בהמשך אם צלחו אותו.

מן הראוי לציין שמידי שנה, מתוך מספר תלמידים קטן מאוד הנבחר להנחיה (למיטב ידיעתי פחות מחמישה) נבחרים בין נציג לשלושה נציגים ממגמת התקשורת שלנו בתיכון חדש..

  • ביום שישי ה- 9.5, התקיימה תחרות שמינית הגמר בדיבייט אנגלית: קבוצת הדיבייט שלנו מול בית ספר מדעים רחובות.

אמנם קבוצת הדיבייט של בית ספרנו הפסידה בשני הסבבים (בהפרש זעום), אך שלושת השופטות בתחרות, דיבייטוריות מאוניברסיטאות בארץ, ציינו את הרמה הגבוהה ויוצאת הדופן של התחרות. הן שיבחו את קבוצת הדיבייט שלנו וזיכו אותה במחמאות רבות. כבכל משחק ותחרות, הקלישאה אומרת שהדרך לפסגה רצופה גם ב"כשלונות", ברור לכולנו שהדרך והתהליך הם המשמעותיים ומהם נלמד לתקן ולשפר לקראת הפעמים הבאות.

קראו את דבריה של דנה קרניאלי, תלמידת שכבה י"א שחנכה את הבנות במהלך השנה לקבוצת הדיבייט של ט' אתמול:

 "היי חבר'ה!! היה חשוב לי למסור לכם שהייתם מדהימים היום!! ואני כל כך גאה בכם! הרמה של הדיבייט היום לא הייתה מביישת דיבייט שלנו (הי"אניקים). לפי הדיבייט שלכם אני רואה שיישמתם את הדברים שמאיה אמרה לכם אתמול- ובהכנה אתם הרמתם אחד את השני כדי שתוכלו להעלות את הטיעונים הכי חזקים שלכם. אם כל אחד מכם היה מסוגל לראות את הדרך שהוא עבר מתחילת השנה, הייתם נדהמים! רק תנסו להיזכר איך הייתם בתחילת הדרך.. מגמגמים, בקושי מדברים דקה וחצי ולא מצליחים להעלות טיעונים חזקים. אני מקווה שכל אחד הצליח להשיג את המטרה אליה הוא כיוון מתחילת הדרך ועכשיו רק להעלות את הרף העצמי כי בעצם רק התחלנו את העבודה. עומדים בפנינו עוד 2 פרויקטים מדהימים בשנה הבאה, לא פחות כיפיים מהשנה! שדורשים הרבה מאמץ, קשב ורצון!

חשוב לי להגיד, כמה כיף היה לי לעבוד אתכם השנה!! לא פחות משזו הייתה חוויה עבורכם, זו גם הייתה חוויה עבורי. אני מקווה שהצלחתי (או אחת מחברותי להנחיה:) להעביר לכם משהו אחר, חדש, מהניסיון שלנו ואם לא, אז מהטעויות שלנו. מתה עליכם, דנה"

מגיעה הרבה תודה לתלמידות י"א מקבוצת הדיבייט אנגלית שמלוות ומדריכות את הקבוצה לכל אורך השנה : אלונה צפריר, דנה קרניאלי ושקד שטרנבך.

  • ביום ו' ה- 9.5, התקיים מפגש לתלמידי שכבה י"ב עם שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז.

ביום שישי ה – 9.5, נפגשו חלק מתלמידי שכבה י"ב עם שופטת בית המשפט העליון, פרופסור דפנה ברק-ארז ואמו של יובל ארז, תלמיד י"ב/2. מפגש זה היה מבחינת שיא המסכם את לימודי האזרחות בכיתה י"ב השנה. עם סיום מטלות הביצוע באזרחות וערב בחינת הבגרות באזרחות, תלמידי השכבה זכו ללמוד פרק מרתק בתפקידי בית המשפט העליון במדינת ישראל. מחד גיסא, בית משפט עליון לערעורים ומצד שני בית דין גבוה לצדק המעניק סעד לאזרחים ותושבים בסוגיות בעלות זיקה ישירה למדינת ישראל. הפרופסור ברק-ארז, במהלך דבריה הציגה כמה מפסיקות בג"ץ המכוננות להן השפעה תקדימית ומעצבת על דמותה של החברה בישראל הן כמדינה דמוקרטית והן כמדינה יהודית. במיוחד בימים אלה בהם אנו עדים לפשעי שנאה ולעיתים לחוסר האונים של רשויות אכיפת החוק.

מפגש חשוב זה היה מבחינת אות מעורר כבוד והשראה לאופייה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית במובן הערכי והדמוקרטי ובמיוחד לאמון הרב שאנו רוכשים לתלמידינו כבעלי תודעה אזרחית-דמוקרטית. תודה גדולה לפרופסור דפנה ארז על נכונותה להגיע לבית הספר ועל הרצאתה בפני התלמידים.

    • בחודשים האחרונים התקיימו שלבים שונים של האולימפיאדה במתמטיקה, רועי מיליצ'ר מכתה ז'4, עבר את כל השלבים ועלה לתחרות העירונית. כולנו מאחלים לרועי הצלחה.

שבוע טוב, לימור.