בתחילתו של האלף השלישי, בעידן שבו מרכזיותם של אמצעי התקשורת, מוסדותיהם והשפעתם אינה מוטלת בספק, גדל הצורך להקנות ידע, לעודד ולטפח יצירתיות ולטפח יכולת ביקורתיות בתחום.
מטרת תכנית הלימודים היא להפוך את תלמיד התקשורת ל"חיית" תקשורת המחובר למציאות החברתית והפוליטית, היודע להעריך, לסנן ולבקר את המידע, מתוך שיטפון המידע המציף אותנו מכל ערוצי התקשורת.
המטרה היא לגרום לתלמיד להתחבר לחוויה המרכזית שבמגע עם תקשורת.
לחוויה זו מתחברים התלמידים דרך לימוד נושאים מגוונים כמו אינטרנט ורשתות חברתיות, חדשות ותעודה, ז'אנרים בטלוויזיה ובקולנוע, פרסומות, תכניות בידור, שיווק ופרסום.
בנוסף, בכל שנה נפגשים התלמידים עם עיתונאים, מגישי תכניות טלוויזיה, כוכבי טלוויזיה, בימאים ומפיקים, מסיירים במערכות עיתון וערוצי החדשות בטלוויזיה ומשתתפים בהקלטת תכניות. כלומר, תכנית הלימודים משלבת מגע עם עולם התקשורת הממשי. אחת לשנה יוצאים כל תלמידי תקשורת ליומיים סמינר לתקשורת, בו הם משתתפים בסדנאות המופעלות ע"י עיתונאים, בימאים ואנשי קולנוע.
נקודת המוצא של תכנית הלימודים היא שחווית הצפייה בטלוויזיה והגלישה באינטרנט הינן, לטוב ולרע, חווייתו המרכזית של התלמיד – צרכן התקשורת.
התכנית מתמקדת במדיום הטלוויזיוני כיוון שהדומיננטית של הטלוויזיה ומרכזיותה בחברה מחייבים עיסוק מיוחד בה, וכן מכיוון שזהו מדיום נוח להמחשה הניתן ליצור באמצעותו חווית לימודים עשירה.
מגמת התקשורת הינה מגמה דינאמית ומשתנה בהתאם למציאות המשתנה, והיא יוצקת לתוכה תכנים שעל סדר היום הציבורי העכשווי. מדובר כאן בהוויית חיים שוטפת ואקטיבית, המספקת לתלמידים דוגמאות עדכניות ורלוואנטיות לתלמידים.
חדירת האינטרנט ומערכות התקשורת האינטראקטיביות משנות אף הן את מפת התקשורת, את אפשרויות התקשורת ואת ההשלכות החברתיות הנובעות מהחדרת טכנולוגיות אלה. תכנית לימודים זו, הנעשית במסגרת המסלול הטכנולוגי של משרד החינוך, מדגישה את אמצעי התקשורת בעידן של התפרצות מידע ובמסגרת השינויים הרבים המציפים תחום זה.
מתכונת הלימודים
תכנית הלימודים נפרשת על פני 3 שנים: מכיתה י' עד כיתה יב'.
במסגרת התכנית ילמד התלמיד לקראת 8 יחידות בגרות: 5 יחידות עיוניות ו-3 יחידות מעשיות.
תלמידים שמגלים קושי משילוב של 8 יחידות למודים, מקבלים "פטור" מהחלק המעשי.
תלמידים יוכלו להצטרף לתכנית רק בכיתה י'. לא תתאפשר כניסת תלמידים בכיתות יא' או יב'.
הלימודים מתחלקים ללימודים עיוניים וללימודים מעשיים (קרי: סדנא מעשית), כאשר על כל תלמיד בכיתה יא' לבחור בסדנא מעשית אחת: קולנוע או ניו-מדיה, זאת לאחר התנסות בכיתה י' בסדנאות משני התחומים.
התמחות קולנוע
בסדנת קולנוע וטלוויזיה נלמד על התסריט לשלביו השונים, והפקתו הנעשית בפורמטים שונים כמו:
תחקיר, וידאו-קליפ, סרט עלילתי וסרט תיעודי קצר. הפקת הסרטים מהווה גירוי נוסף והתנסות נוספת בחוויית התקשורת כפי שמתבצעת בשטח ע"י צלמים, מפיקים ועורכים.
תוכנית הלימודים כוללת:
צפייה וניתוח של סרטי קולנוע בני זמננו, מתוך כוונה להעמיק את הידע, ההבנה וההנאה של התלמידים כצופים.
שילוב של עשייה יצירתית עם מיומנויות טכנולוגיות מתקדמות. לשם כך עומד לרשות התלמידים ציוד
צילום ומחשבי עריכה מתקדמים ומשוכללים ביותר.
יצירת סרטים – מוידאו קליפים קצרים בראשית הדרך ועד לסרט הגמר הגדול בסוף כיתה יב', המהווה לכשעצמו 3 יח"ל מכלל 8 היחידות הנלמדות.
סרטים וקליפים נבחרים ייצגו את בית הספר בתחרויות ופסטיבלים.
התמחות ניו מדיה
עידן הניו מדיה, המדיה הדיגיטלית, מאפשר לצרכני התוכן להיות גם מפיקי תוכן וגם המפיצים שלו.
בעידן זה אמצעי הצריכה המוביל בכל הסוגים: וידאו, אודיו, סטילס וטקסט כתוב אחד הם. התמחות ניו מדיה מספקת את הכלים התיאורטיים והמעשיים, הטובים והעכשוויים בתחום, בעזרתם יוכלו תלמידים להתפתח ולהשתלב בשוק המקצועי תוך יישום הידע תיאורטי והמעשי.
באמצעות התמחות זו המתפרסת על פני שלוש שנים, התלמידים עובדים על קמפיין חברתי, באמצעות הפקת תכנים מקוונים באתר אינטרנט מרכזי של ההתמחות, ומפיצים אותו לקהל הרחב ולקבוצות רלוונטיות באמצעות הרשתות החברתיות.
אופי הלמידה והעבודה בהתמחות הם בעבודת צוות תוך מציאת הייחוד של כל תלמיד וחיזוק תרומתו לקבוצה.
לקבוצה מטרה משותפת ונמדדת והיא לעורר למעורבות חברתית ואקטיביזם, תוך היכרות עם זכויות האדם והאזרח וכיבוד כללי האתיקה באינטרנט ובחברה.