הורים ותלמידים יקרים,

בליל הסדר אנו מקיימים טקס הנזכר לראשונה במשנה, (מסכת פסחים, פרק עשירי), ומטרתו לשחזר באופן סמלי את סיפור השעבוד במצרים ואת יציאת מצרים. במרכזו של הטקס – קריאת ההגדה של הפסח, המספרת את סיפור יציאת מצרים. בקריאת ההגדה משתתפים כל בני המשפחה, אך קהל היעד העיקרי הוא הדור הצעיר – הבנים והבנות. לבני הדור הצעיר צריך לספר ביציאת מצרים, כדי שהם ידעו, יזכרו – ויעבירו את הסיפור ואת הזיכרון לדורות הבאים וזאת על-פי הנאמר בתורה "והגדת לבנך ביום ההוא לאמור: בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים".

לפסח קיים היבט חינוכי מכונן בתרבות שלנו – הציווי והגדת לבנך.
בשבוע האחרון לאור פרשת הנערה מצפון תל אביב, היינו עדים כולנו לזריקת אחריות ולהעברת אשמה, כך טיבו של האדם במקרים החורגים מהמקובל ומהמוסכם ובמקרים שאיננו רוצים לראות עצמנו כחלק מנושאי האחריות. רובנו, לצערי נוטים להטיל את האשמה על גורם אחר: החברה מאשימה את ההורים שהם אינם שם עבור ילדיהם, ההורים מאשימים את החברה בכך שהיא מערערת ופוגעת בסף המוסר, וכולם תולים את האשמה במערכת החינוך שאינה עושה די.
חברה שמצפה שמערכת החינוך תגיד ולא מגידה בעצמה, ובית ספר שטוען שתפקיד ההורים להגיד ואיננו מגיד ותקשורת המאשימה את כולם, אך איננה מציבה מראה מול עיניה שלה, מעבירים מסר מבלבל, חסר עמוד שדרה ומתעתע ואין עלינו להתפלא שההגדה לא עוברת מדור לדור.

הפתרון הוא כמובן ללכת שלובי זרוע, הורים, מערכת החינוך והחברה כולה, ולקיים את מצוות "והגדת לבנך" בכל החזיתות אליהן נחשפים ילדינו.

עדכון שבועי:

השבוע התקיים שבוע תאטרון בבית הספר, במהלך השבוע היינו שותפים לשלושה אירועים שביימו, הפיקו והמחיזו, תלמידי מגמת התאטרון בהנחייתם ובניהולם של משה בן סימון ומיכל כספי:

  • שכבה ז' – מסכה ופסל -במסגרת שיעורי תאטרון שעסקו בנושא המסכות, בחרה מיכל כספי, מס' תלמידים ל"הופעה -מיצג" ביום המעשים הטובים.
    מי מאתנו שצפה, העלה חיוך רחב ונהנה לחזות בכישרונות צעירים שבוודאי נוכל בעתיד לראות את התפתחותם המקצועית והתבגרותם במסגרת פעילויות נוספות של המגמה.
    פרוייקט המסכות יוצג במסגרת סיכום מגמת תאטרון בחטיבת הביניים במהלך יוני.
  • שכבה י"א – "משרתם של שני אדונים" בבימויו של משה בן סימון ובהשתתפותם של תלמידי מגמת תאטרון בשכבה י"א. זכינו לצפות בקומדיה מבריקה, שכתב גולדוני לפני כשלוש מאות שנה, שהומחזה באופן, משעשע, קצבי, מקצועי ומשובח, המשלב בתבונה גם הבזקים מימינו ואשר אפשר לנו לחזות בתאטרון במיטבו.
  • שכבה י"ב – הפקות הבגרות:
    – "המשרתות" -במאית-שקד זולטא – זכתה לצל"ש על הפקת הבגרות.
    – "הנאהבים והנעימים" -במאית-מור כהן
    – "חלום ליל קיץ"- במאית -דפנה לנגרבמסגרת הפקות הבגרות, ניתנה לנו ההזדמנות לצפות בתלמידי המגמה שעברו כברת דרך מאז היותם בשכבה ז', התבגרו, התפתחו מבחינה מקצועית, גילו הבנה בוגרת ואינטליגנטית לטקסטים השונים והעבירו לכולנו, ערב מרתק, משעשע ומקצועי בכל רחבי בית הספר.אנו מסירים את הכובע בפני משה, מיכל וכל תלמידי מגמת התאטרון.
  • נבחרת כדורעף בנות, עלתה למשחקי חצי הגמר במחוז ת"א. אנו מאחלים לנבחרת הצלחה רבה.
  • בימים א'-ג', 30.3-1.4, יצאה כיתת ספורט של שכבה ט', למסע מסכם באילת.
    לאחר 3 שנים של פעילות אתגרית וספורטיבית במסגרת בית ספר, יצאו 20 תלמידי מגמת הספורט בשכבה ט', למחנה אימונים במכתש רמון ואילת. הפעילות כללה: רכיבה בשטח הררי קשה ומאתגר, גלישת צוקים(סנפלינג) במכתש, גלישת רוח במרכז לחינוך ימי אילת, משחקי ספורט למיניהם וכמובן ערבים חווייתיים. תודה גדולה לתלמידי המגמה שביצעו אל כל הפעילויות בצורה נהדרת ,אחראית תומכת וחברתית.
  • ביום ראשון ה- 30.4, התקיימה הרצאה של שיננית לתלמידי שכבה ח'
    במהלך ההרצאה נחשפו התלמידים להשפעות הורמונליות של גיל ההתבגרות על בריאות הפה כגון דלקות חניכיים, לצחצוח נכון ולנזקי העישון בחלל הפה. כמו כן, נופצה האשליה שעישון נרגילה מזיק פחות מעישון סיגריות.
  • ביום א', ה- 30.3, יצאו התלמידים לפעילות התנדבות בביה"ס יחדיו
    במסגרת פרוייקט יוצרים שינוי, המאפשר לתלמידים לחקור אוכלוסיות מוחלשות, לבחור אחת מהן ולסייע לה במהלך השנה בפעילות מתוכננת המביאה לידי ביטוי את רעיונותיהם ויוזמותיהם של התלמידים, עלה צורך מצד התלמידים בשכבה להתנדב בבית ספר יחדיו, בית ספר לילדים אוטיסטים בגילאים 6-12 . במפגש ראשוני , אליו יצאו קבוצת תלמידים בשכבה ח' עם אירנה רכזת השכבה וענת שרון מחנכת בשכבה, הוצגו צורכי ביה"ס וצורכי התלמידים. כמו כן, תלמידי תיכון חדש הציגו את ציפיותיהם. במסגרת הפגישה, סוכם שהתלמידים יתנדבו בביה"ס באופן קבוע בכל יום ראשון עד סוף שנת הלימודים בשעות אחה"צ. ביום ראשון האחרון יצאו התלמידים ליום ההתנדבות ראשון וחזרו מלאי התרגשות וצפייה לבאות.
  • ביום ראשון ה- 30.3, התקיימה סדנת פיוטים לתלמידי שכבה ז'.
    מפגש זה הינו אחד מבין סדרת מפגשים של תלמידי כיתות ז' עם המוסיקאי עומר הגונן אלה, פרי עבודתנו המשותפת עם מכון הרטמן וצוות אתר "פיוט" (piyut.org.il), בהם זוכים התלמידים להכיר את עושרו המוסיקלי של עולם הפיוט היהודי על גווניו השונים.השירים והפיוטים הנלמדים מתכתבים עם הטקסטים הנלמדים במהלך השנה בשיעורי מורשת ועם נושא השורשים, ומצטרפים לכלל העבודה החינוכית הנפלאה הנעשית בשכבה בנושא זה.
    את השירה ממשיכים התלמידים, יחד עם המורות למורשת ישראל, גם במהלך השיעורים השוטפים, וכך אנו זוכים להחיות ולחוות את התרבות היהודית ואת המילה הכתובה.
  • ביום ג', ה- 1.4, השתתפו תלמידינו בתחרות דיבייט בליידי דיוויס.
    במסגרת פרויקט הדיבייט בבית הספר, יצאו תלמידי שכבה ט הלוקחים חלק בתוכנית, יחד עם 3 תלמידות דיבייט בשכבה י"א לתחרות דיבייט אנגלית מול תלמידי שכבה ט' בליידי דיוויס. התחרויות באנגלית מתקיימות זו השנה השנייה במסגרת לימודי דיבייט באנגלית ביוזמתם של משרד החינוך, המרכז להעצמת האזרח , והמרכז לדיבייט.
    תלמידינו ניצחו בשניים מתוך שלושה סבבים ואנו עולים לשלב הבא בתחילת חודש מאי. הגמר יתקיים באוניברסיטת תל-אביב במהלך חודש יוני.תודה לתלמידות י"א, דנה קרניאלי, שקד שטרנבך ואלונה צפריר, העובדות במסירות עם תלמידי ט', במהלך כל השנה ותודה כמובן, לכל תלמידי ט' המשתתפים בפרויקט, שבזכות התמדה מסירות וכישרון רב, הגיעו לניצחון. יישר כוח.
  • ביום שלישי, 1.4, התקיימו שיעורים בנושא קיימות שהועברו ע"י הנוער העובד והלומד. השיעורים הועברו ע"י שלושה תלמידים מתנועת הנוער העובד והלומד, ביניהם סתיו לוי מכיתה י"א. השיעורים עסקו בשיח אודות המפגש של התלמידים עם נושא איכות הסביבה על כל רבדיו, בקשר בין כלכלה חברה ומעמד חברתי לאיכות הסביבה , ובאפשרויות שלנו, כחברה, לפעול אחרת ולשנות את היחס ומודעות החברה לשמירה על איכות הסביבה.
    תודה לנוער העובד והלומד וביניהם לסתיו לוי, על שיתוף הפעולה.
  • ביום שלישי ה- 1.4, הגיעה משלחת התלמידים מגרמניה לארץ.
    המשלחת כוללת 15 תלמידים ושני מורים: אינגריד ברוכהאוס וסטפן מוין מבית הספר "הומבולד גימנזיום" שבזולינגן, גרמניה. זהו ביקור הגומלין, לביקור בגרמניה של תלמידינו המשתתפים בפרויקט, בשנה שעברה. מטרת התוכנית היא ליצור גשר מעל התהום ההיסטורי הפעור בין העם הישראלי לבין העם הגרמני. אנו מקווים ומאמינים, כי באמצעות נציגי המשלחות, יכירו הצעירים הגרמנים ומשפחותיהם את הנוער והחברה הישראלית ולהיפך. במהלך שהייתם פה יסיירו חברי שתי המשלחות באתרים השונים בצפון הארץ ובדרומה, בירושלים ובתל אביב, כמובן, תוך שימת דגש על המקומות בעלי זיקה משותפת לשני העמים. בתוך כך, יעברו גם סדנאות ויבצעו פעילות למען הקהילה. התוכנית תשים השנה דגש על "כוחן של מילים".השבוע, יום לאחר שנחתו בארץ, שיחקו התלמידים בקבוצות מעורבות ב"המירוץ למיליון" במרכז תל אביב (עליה ניצחו טל נוימן ואלונה צפריר), השתתפו בטקס פתיחה שהוכן לכבודם, לקחו חלק ב-"יום המעשים הטובים" וסייעו באריזת חבילות מזון לנזקקים. המשלחת הגרמנית תשהה בארץ עד ה-13.4.14.
  • ביום ג', ד', ה – 1.4-2.4, השתתפו תלמידנו באולימפיאדת המתמטיקה.
    האולימפיאדה למתמטיקה הינה תחרות עירונית, המורכבת מארבעה שלבים, הכוללים בחינה הדורשת ידע כללי במתמטיקה וחשיבה אנליטית ולוגית ברמה גבוהה. לשלב א' ניגשו השנה 100 תלמידים. לשלב ב' שנערך למחרת העפילו 41 תלמידים שהצליחו לענות על שלוש ומעלה שאלות מתוך השבע.
    את השלב השני, עברו בהצלחה כ- 30 תלמידים שיבחנו לאחר חופשת הפסח (שלב ג') במבחן שייבדק ע"י גורם חיצוני. השלב האחרון, בו תערך התחרות העירונית, יתקיים ב 20.5, ישתתפו בו תלמידים שעברו את שלב ג' מכל העיר. אנו כמובן מאחלים לתלמינו הצלחה.
  • ביום ה', ה – 3.4 יצאו תלמידי כימיה ופיזיקה, בשכבה י' לביקור במכון ויצמן.
    במסגרת הביקור, שמעו התלמידים הרצאה על חומרים, תכונות ושימושים, המודל החלקיקי של החומר, מצבי צבירה, מעבר בין מצבי צבירה ועוד…הפעילות סיפקה השלמה והעשרה ללימוד הנושאים בבית הספר. בנוסף, התלמידים השתתפו בפעילות מעבדתית המשלבת ניסויי הדגמה בחנקן נוזלי וניסויים של התלמידים עצמם בקרח יבש. לאחר סיום הפעילות, נסעו התלמידים לגן המדע, סיירו בגן בליווי מדריכה ונחשפו למוצגים שונים המתבססים על חוקי הפיזיקה, הכימיה והביולוגיה.
  • ביום חמישי ה- 3.4, התקיים הפנינג יום המעשים הטובים בביה"ס:
    אנו בתיכון חדש, רואים בחינוך ככלל ובחינוך לנתינה בפרט ערך עליון. אנו עוסקים במעורבות קהילתית ונתינה לארוך כל השנה בשיעורי החינוך, בסדנאות, ביוזמות ובפרויקטים שונים. יום זה, הינו חלקו השני והמרכזי של יום המעשים הטובים בבית הספר, פרי יוזמתן של תלמידות כיתה ז'2 במסגרת תכנית PBL. (חלק זה נדחה בעקבות מזג האוויר ביום המעשים הטובים הרשמי 18.3.14).
    במסגרת היום, התקיים אירוע שהכנסותיו (כ- 10,000 ₪) הועברו ל"עמותת חיים" התומכת בילדים חולי סרטן ובמשפחותיהם. כמו כן השתתפו בהפנינג תלמידי ביה"ס תקומה (בית ספר לחינוך מיוחד לאוכלוסייה במצב סוציו אקונומי נמוך) ותלמידי המשלחות מלוס אנג'לס ומגרמניה השוהים בימים אלה בארץ.
    לטובת היום התגייסו מורים, הורים, תלמידים, שפים, מסעדות ומאפרים… והוא כלל הופעות, הפעלות ודוכני מזון מהם יכלו הילדים להנות בתשלום סמלי שנתרם כאמור לעמותה. בנוסף, התלמידים ארזו כ- 80 חבילות מזון למשפחות נזקקות, ממוצרי מזון שהתבקשו להביא לבית הספר.אנו מודים לכל מי שלקח חלק בארגון היום הזה, אך בעיקר תודה לחמש בנות מקסימות מכיתה ז'2, כיתתה של יעל בבני (נועה קובו, אלמה קינן, שירה תותחני, מיקה נתנזון, תמר סוצ'אנו) שיזמו את הרעיון במסגרת PBL, בנות אלו היוו את הגרעין ממנו צמח היום כולו: הן שתכננו, הן שיצרו את הקשר עם עמותת חיים, הן שתאמו עם הגופים ובתי העסק שתרמו, ומבחינתם נראה היה שהשמיים הם הגבול.תודה גדולה גם לכל תלמידי מועצת התלמידים, על התגייסותכם לארגון הפעילויות לקראת האירוע, להפעלת התחנות ביום האירוע ולסדר והארגון אליו נרתמתם בתום היום. גאווה ונחת לראות ביה"ס שלם – תלמידים, הורים ומורים משתפים פעולה ולוקחים חלק בחינוך לנתינה. יישר כוח !!

    מצ"ב סרטון קצר (פחות משתי דקות).

    http://www.magisto.com/video/PVtNNVIRGT82AA5iCzE

ולסיום,
בשבוע הבא, ביום ראשון ה- 6.4, נציג בכנס של מחוז ת"א את פרויקט הנמל. מביאה אליכם את דבריו של אלי נצר, מורה למתמטיקה ורכז התקשוב בבית הספר השבוע:

" פרויקט הנמל, הינו עוד הוכחה לכך שבביה"ס יש מורים מעולים ותלמידים משכמם ומעלה הידד לנו ! – יצרנו יחד עם תלמידינו מעוררי ההשראה מעל 40 אתרים המשלבים רעיונות מדהימים ויצירתיים מכ-15 תחומי דעת שונים ועליהם יבנו לא פחות מחמישה מסלולים מאתגרים ומהנים. כל זאת, אם תיזכרו, תוך בסך הכול שבוע וקצת מאותה פגישה, שיצאנו ממנה עם יותר סימני שאלה ממה שניכנסנו.

אני למדתי שלושה דברים:

  • כשיוצאים מהמסגרת, היצירתיות חוגגת.
  • במקום של סימני שאלה, התלמידים מובילים די בבטחה.
  • באמת יש לנו מורים ותלמידים לתפארת.

אז, כל הכבוד לכם המורים ולכל התלמידים המוכשרים שנטלו חלק ואף הובילו אותנו, כולל יובל שושני שסייע לי בהעלאת החומרים בזמן. איזה כיף" אלי

מצטרפת כמובן לכל מילה ומודה לכולכם.

חג שמח וחופשה נעימה,

לימור.