הורים ותלמידים יקרים,

בשבועות האחרונים מתקיים בבית הספר פרויקט מקסים ביוזמתה של אילנה פאר, יועצת ומורה לאנגלית בבית הספר, עם קבוצת הורים בשכבה ט'. ידוע לכולנו כי גידול ילד עם הפרעת קשב ו/או לקויות למידה הינה משימה מורכבת ומהווה אתגר הן לילד והן להוריו. ההורים חווים ומתמודדים ביום יום עם תחושות תסכול, כעס ולעיתים אף ייאוש. נוכח כל אלה, קשה לגייס סבלנות, הבנה, אמפתיה וקבלה. ממצאי מחקרים והספרות המקצועית מוכיחים כי ייעוץ, הדרכה והכוונה להורים לילדים בעלי הפרעת קשב ו/או לקויות למידה עשויים לעזור באופן משמעותי הן להורה והן לילד בהתמודדות עם דרישות בית-הספר, בוויסות עצמי ובהשגת שליטה טובה יותר בחיים.ההורים שנפגשו עם אילנה, עברו סידרה בת 10 מפגשים בקבוצה קטנה ואינטימית בה התאפשר דיון, שיתוף, והתחלקות עם הורים המתמודדים עם קשיים דומים. ההשתתפות בקבוצה היוותה הזדמנות ללמידה הדדית, נתינה וקבלה של תמיכה, רכישת ידע וכלים ולחיזוק ביכולת ההתמודדות. השילוב בין חוויה לידע סייע להורים בהבנה ובאמפטיה כלפי הילד, ויאפשר להורה לשפר את התקשורת עמו ולסייע לו במצבי החיים השונים. אנו נעדכן כמובן על מפגשים דומים בהמשך.

עדכון לשבוע החולף:

    • בימים ראשון – שלישי בין התאריכים ה- 16.2-18.2, השתתפו תלמיד הדיבייט בכנס – TIMEMUN , כנס שנתי זה, מתקיים מזה 14 שנים בבית הספר האמריקאי באבן- יהודה בשפה האנגלית. בכנס משתתפים מדי שנה כ- 600 תלמידים מכל הארץ, מ-40 בתי ספר וגם מבתי ספר מחו״ל. הכנס הינו מודל של האומות המאוחדות, בו במשך שלושה ימים התלמידים מתנהלים כשגרירים באו״ם למדינה או מדינות שבית ספרם נבחר לייצג. השנה בית ספרינו ייצג את דרום אפריקה ותלמידי הדיבייט משכבה י"א, השתתפו ב7 מתוך 10 הוועדות אליהן התכוננו חודשים רבים ע"י למידה, מחקר, ודיונים. בוועדות כתבו התלמידים הצעות ותיקונים בשיתוף פעולה עם נציגים אחרים בוועדות על מנת ליצור ״ עולם שפוי יותר״. ביום שלישי ביקרתי את התלמידים בכנס, ורוויתי נחת מתלמידינו הנפלאים שייצגו אותנו בכבוד ובמקצועיות רבה. שמחתי במיוחד לפגוש את עיניהם הבורקות והנרגשות מהמפגשים המרתקים והדיונים המשמעותיים שחוו.
    • ביום שני ה- 17.2, התקיימה סדנת תסריט במגמת קולנוע. הסדנה הינה הראשונה מבין שני מפגשים, לתלמידי כיתה י"א – שאמורה להוות את יריית הפתיחה לכתיבת סרטי הגמר שלהם.הסדנה כללה הפעלה יצירתית , הצגת הרעיונות לסרטי הגמר על ידי התלמידים וקבלת משוב שניתן לתלמידים מהתלמידים עצמם, ממורי המגמה, ומהמנחה – עלמה גניהר. הסדנה הייתה מוצלחת ונתנה לתלמידים כלים חשובים לקראת ההתמודדות עם כתיבת פרוייקט הגמר.
    • ביום ב' ה- 17.2, יצאו תלמידי ט' הלומדים ערבית לביקור בדליית אל כרמל ובעוספיה.
      הסיור במקום נערך בליווי נציג החברה הדרוזית שסיפר לתלמידים על אורח החיים בשתי הערים הללו, על חיי השכנות בין הערבים והיהודים (ביישוב עוספיה גרות משפחות יהודיות ונוצריות לצד משפחות דרוזיות ביחסי שכנות נפלאה). כמו כן, שמעו התלמידים על המנהגים, האמונות והדת הדרוזית ועל הנאמנות ללא עוררין של הדרוזים למדינה, נאמנות הבאה ליידי ביטוי בתחומים רבים כמו: שרות בצה"ל ביחידות השונות ביניהן גם ביחידות המובחרות ביותר, דרוזים רבים הממשיכים לשרת כחיילי קבע של המדינה, בנות העושות חייל בלימודים אקדמיים ותורמות בהמשך להתפתחות החברה הישראלית, שגרירים מהעדה הדרוזית המייצגים את ישראל בעולם ועוד…. בנוסף נערכה תצפית על האזור כולו, ולסיום התארחו התלמידים בבית דרוזי ונהנו מארוחה מסורתית נדיבה כאנשי המקום. הסיור היה מוצלח מאוד, מפרה ומרתק והתלמידים שלנו כמובן התנהגו למופת.
    • ביום רביעי ה- 19.2, יצאו מספר תלמידים לכנס הישראלי ה- 54 לתעופה וחלל. בכנס שהתקיים במלון "דן פנורמה" והנערך מידי שנה, מופיעים מרצים מהארץ ומחו"ל, נציגי תעשיות ההיי טק הביטחוניות בארץ, נציגי חיל האוויר הישראלי והמוסדות האקדמיים המובילים בארץ. בכנס השנה שעסק בסימן חידושים בתחום האווירונאוטיקה והתעופה האזרחית והצבאית, השתתפו שלושה תלמידים נבחרים משכבה י"א : אוהד עמיחי, פרנס מדר יובל ומרצ'בסקי ערן. הכנס כלל הרצאות ודיונים בנושאים מחזית הטכנולוגיה, המדע וההי טק בעולם וחשיפה למחקרים בתחומי הנדסה אווירונאוטית וחלל. לאורך היום לוו התלמידים ע"י סטודנט לאווירונאוטיקה מהטכניון וזכו להסברים על התחום, על הלימודים בטכניון ועל חשיבותה של התעשייה האווירית לישראל, הזוכה להכרה בינלאומית כמובילה בפיתוח טכנולוגיות תעופה וחלל בתחום הצבאי והאזרחי כאחד.
  • ביום רביעי ה- 19.2, יצא פורום המצטיינים לביקור בתערוכת דה וינצ'י.
    שמחתי להצטרף לתערוכה הנפלאה שלוותה במדריך שנתן הקדמה משמעותית לקראת הסיור ובחרתי להביא אליכם, חלק מדבריו של נריה מחנך פורום המצטיינים שהביא ליידי ביטוי באופן הטוב ביותר את התחושות של כולנו לאחר התערוכה. להלן חלק מדבריו של נריה כפי ששלח לתלמידים:

    "
    ליאונרדו דה וינצ'י הוא אולי האדם המזוהה ביותר עם המושג "איש אשכולות". המונח העברי הזה, איש אשכולות, מקורו בתלמוד הבבלי כאשר אומר רב יהודה: " אשכולות? איש שהכול בו".כשמסתכלים על רשימות של אנשי אשכולות מתבררת העובדה הבאה – כולם כבר מתים. ליתר דיוק, כולם כבר מתים לפחות מאה שנה. רובם הרבה יותר.אז איפה אנשי האשכולות של היום?התשובה היא שהמודרנה והמהפכה המדעית הרגו את כולם. בימיו של דה וינצ'י, התמחות בכמה תחומים מדעיים הייתה עניין מרשים. בימינו, התמחות כזו היא עניין בלתי אפשרי בעליל. באופן שמזכיר קצת את התפשטות היקום – המהפכה המדעית הביאה להעצמתן של הדיסציפלינות המדעיות השונות, הפרדה שלהן זו מזו ויצרה תהליך התרחקות מתמיד. הקפיצה הגדולה בידע האנושי בעשורים האחרונים והתמחויות העל שנוצרו לכל שפיץ של תת תחום מדעי העצימו את התהליך הזה ואף הביאו לכך שאפילו אנשים מוכשרים ביותר לא יכולים עוד להיות בעלי שליטה מלאה ומקיפה בתחום המדעי שלהם.נראה לי שעם עובדה זו עלינו להשלים, בצער או שלא. אך בכל זאת, יתכן ואולי המקבילה בת ימינו לאנשי אשכולות מצויה במושגים כמו "מידענות" ו"בין-תחומיות" (interdisciplinary).

    כשאני מדבר על בין תחומיות אינני מתכוון לשליטה בתחום אחד ובתחום נוסף – משימה כזו היא כאמור לא אפשרית בעיני היום. הרעיון הוא להחזיק במקרא המפה ובידע הבסיסי שיאפשר לך ליצור שיחה בין תחומי הידע. גם מידענות – איננה עוסקת בהוספת ידע אלא בניהול ידע, בשליטה ובמקסום התועלת שביכולתנו להפיק ממנו. בהרצאתו של קן רובינסון, הוא תוהה כיצד יכול בית ספר להכשיר אותנו לעתיד שהוא כל כך לא ידוע ולא מוכר. נדמה כי גופי הידע שאתם רוכשים בבית הספר מתיישנים במהירות הבזק. המיומנויות שאתם רוכשים בבית הספר, לעומת זאת, ובהן מיומנויות של מידענות ואינטרדיספלינריות, הן בסופו של דבר העיקר ומה שנשאר"

  • ביום חמישי ה- 20.2, התקיים מופע הבכורה של להקת הנינים של טוני, שעסק השנה באלימות ווירטואלית.

החדשנות והקדמה שהביאה עמה הטכנולוגיה, וביניהן גם הפיכתן של הרשתות לאמצעי תקשורת מרכזי הצובר דומיננטיות הולכת וגוברת, באה לידי ביטוי בין היתר, בעלייה מתמשכת בשיעור הגולשים, בגידול בזמן הגלישה ובמשאבים הפרטיים והציבוריים המופנים להעלאה ולקידום תכנים ברשת. בשנים האחרונות, אנו נחשפים, לצערנו, יותר ויותר גם לסכנות הרבות הגלומות ברשת, בעיקר בפני ילדים ובני נוער וביניהן גם האלימות הווירטואלית. אנו מנסים לחנך את תלמידינו שהרשתות השונות הן כלי שאת התוכן שלהן יוצקים בני האדם, והן נתונות להשפעות של החברה ולבחירות שלנו מה לעשות איתן ובאמצעותן.

אנו מודים לילדי הלהקה שבחרו את הנושא וכתבו יחד עם לשה סון את קטעי הקישור השונים. תודה ללשה סון, אסתי אשרוביץ ובני רבנר על בימוי והפקה של מופע מרשים, מכובד ומקצועי. תודה על ערב מהנה מוצלח ושמח. וכמובן תודה גדולה לכל אחד ואחת מתלמידי להקת הנינים של טוני שעשה עבודה נפלאה ומקצועית.

    • ביום שישי ה- 21.2, התקיים טקס חלוקת תעודות בגרות לבוגרי בית הספר לשנת תשע"ב. היה מרגש, ומשמח מאוד לפגוש את תלמידינו ולשמוע מהם על עיסוקיהם, שרותם הצבאי, לימודים מתוכננים ובעיקר על הגעגועים הגדולים לבית הספר. אם משהו צריך הוכחה לעבודה המופלאה שאנו עושים ביום יום, הרי שהמפגש הזה, מספק אותה ובגדול…
  • ביום שישי התפרסמה בעיתון ת"א, כתבה על תיכון חדש– להלן תגובתי לעיתון וכמובן הכתבה. "ראש העיר, מר רון חולדאי, הגיע לבית הספר לשיחה עם תלמידי שכבה י"ב. לפני כניסתו לאולם, הוא חלף על פני אחת מהכיתות שגובלות עם חצר בית הספר. אחד התלמידים מכיתה ט' שראה אותו, צעק לעברו מספר משפטים שלוו באמירות אלימות ובוטות שאין להן מקום בחברה נורמטיבית בכלל ובתיכון חדש בפרט. תיכון חדש ידוע כבית ספר המחנך לערכים של כבוד, סובלנות ונימוס וינקוט תגובה חריפה כלפי כל תלמיד, מורה ועובד שיפר את כללי ההתנהגות שהם חלק ממשנתו החינוכית של בית הספר. בעקבות התנהגות זו, התלמיד זומן לשיחה משמעתית אצל מנהלת חטיבת הביניים ונענש בהתאם. שיחה נוספת בנוכחותי, מנהלת בית הספר, תתקיים עם הוריו לאחר חזרתו מההשעיה".newspaper_22.2

 

ולסיום,

השבוע ביום שני ה-24 לפברואר, בין השעות 15:00 עד 19:00 יתקיים תרגיל התגוננות ארצי והיערכות בית הספר להתנסות ב"למידה מרחוק" בשעת חירום. מחויבים להשתתף בתרגיל כל המחנכים וכלל התלמידים בביה"ס. הורים ותלמידים יקרים, קבלתם מסמך בנושא, שיתוף הפעולה שלכם חשוב במיוחד להצלחת התרגיל.

שבוע טוב, לימור.